Newleaf

Alla inlägg den 12 december 2011

Av Johanna Ri - 12 december 2011 23:51

Hur kommer det sig att de flesta prioriterar det kortsiktiga istället för det långsiktiga? Många tar dagen som den kommer och även om de inte trivs i sin nuvarande situation så väljer de att fortsätta leva i den. 

Jag har extremt mycket drömmar och mål både för mig själv och min familj. Livet är ju faktiskt till för att leva och det blir ju FAKTISKT vad man gör det till. Ofta när jag arbetar med människor tar jag upp denna modell som jag tycker är väldigt intressant och som säger väldigt mycket om vilka kategorier vi är indelade i.









Denna modell kallas för kassaflödeskurva/ cashflow quadrant och innehåller 4 olika slags inkomster.


Vänster sida: visar på en aktivitetsbaserad inkomst, detta är den absolut vanligaste formen av inkomst där du byter din tid mot pengar. Detta är vad vi blivit lärda till att göra! Gå skola, skaffa dig ett arbete, jobba hårt, gå i pension vid 65. Den här sidan innehåller 90% av befolkningen och 10% kapital.


Höger sida: Visar en tillgångsbaserad inkomst, på den här sidan hittar vi människor såsom ingvar kamprad, Mark zuckerberg med flera som gjorde ett arbete och som sedan kommer få en återkommande inkomst för resten av livet. Den här sidan genererar pengar dagligen, dygnet runt, oavsett om du arbetar eller ej.  Den här sidan innehåller även människor som valt att arbeta med nätverksmarknadsföring. Jobba hårt i ngr år för att sedan ha en återkommande inkomst för resten av livet. Det är inte för inte som de största skolorna i världen inom ekonomi utbildar eleverna i just detta. För att tjäna pengar måste du tillhöra den högra kolumnen, du måste arbeta i team för att kunna tjäna pengar. Den här kolumnen innehåller 95% kapital och 2 % befolkning. 


Tänk så enkelt detta kan vara om alla förstod värdet i sin fritid och sin ekonomi. Men för de flesta är det lättare att köra strutsen och stoppa huvudet i sanden. 


Du kan alltid få mer pengar, men aldrig mer tid. 

Efter närmare eftertanke, vart vill du vara? 


Av Johanna Ri - 12 december 2011 21:41

Än en gång fick jag det bevisat, hur fruktansvärt otränad jag är. Har skottat vår lilla bakgård/plätt där våra små lurvar brukar gå ut och ag blev helt slut av den lilla snön. Jisses vad illa =/ Men ingen kan ju påstå att det kommit lte snö dom senaste dagarna och det vita lappmöglet fortsätter att vräka ner. 


 




Hade tänkt pyssla ihop mitt lilla pepparkaks hus ikväll men det får vänta tills i morgon! Är det totalt förbjudet att använda limpistol istället för smält socker frågar jag mig?! haha. Min sambo röstade på det första alternativet :)


Nu ska jag mysa ner mig i soffan med ett glas vitt och lite pepparkakaor med brie, det är jag absolut värd efter denna dag ;)


Presentation


New life, New leaf.

Lev i nuet och använd backspegeln varsamt. Blicka framåt & ta vara på dina erfarenheter från det förflutna. Stanna upp när din hållplats är inom synhåll. Det kan komma att förändra ditt liv.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards