Newleaf

Alla inlägg under september 2011

Av Johanna Ri - 26 september 2011 14:44


Det var ett stort repotage i dagens NSD om vår saknade och älskade Mattias Ylitalo som lämnade oss alltför tidigt pga av felbehandling. Det är vad jag och resten av "lillens" nära och kära anser. Någon ska ta ansvar över den tragiska händelsen och det ska absolut inte läggas på Mattias själv som hälso och sjukvårdsnämnden anser. Hur ska en sjuk människa själv kunna ta ansvar för medicinering som läkarna föreskrivit?! Den frågan ställer jag mig. Mattias gjorde precis det han blev tillsagd att göra vad gäller medicineringen, försökte ta kontakt med akuten när han kände att allting inte stod rätt till men blev avvisad och fick rådet att ringa igen om han började må sämre. Några timmar efter stannade Mattias hjärta. Läkarna förstår inte vad som har hänt, familjen får inget veta av obduktionen och de bollas runt mellan olika instanser eftersom ingen säger sig äga patienten?! Redan här faller alla bitar på plats vad gäller sjukvårdens misstag. 


 

Jag kan inte för allt i världen förstå hur något sånt här kan hända och hur sjukvårds systemet kan vara så satans åt helvete rent ut sagt. Hur kan man vid en sån här situation skylla ifrån sig misstagen på patienten själv som endast gjort det han blivit tillsagd att göra?! Dessutom visar även obduktionen att Mattias blivit felmedicinerad/övermedicinerad men trots detta vill inte sjukhuset göra någon Lex maria anmälan? Ord står mot ord, vad som än händer kan vi inte få Mattias tillbaka till oss, men familjen och övriga anhöriga kan få den upprättelse som de förtjänar. 


Du är saknad och älskad Mattias

Av Johanna Ri - 25 september 2011 23:47

Idag påbörjar min syster hennes behandling med galvanic spa. Ska bli otroligt intressant att se resultatet efter 1 månad. Vi kom överens om att hon lånar min apparat i en månad för att med egna ögon kunna se resultaten innan hon köper en egen :) Den absolut mest välinvesterade apparaten som går att hitta, utan tvekan. 


 

Ser fram emot den nya maskinen som kommer efter årsskiftet! Då kommer min kropp få sig en rejäl omgång ;) Beach 2012 here we come! 

Av Johanna Ri - 25 september 2011 23:36

När jag och syster slog upp våra blå i morse tog vi en långpromenad bland löven i den underbara solen. Vi konstaterade att alla årstider har sin charm även om vi båda tyckte att vinterhalvåret kunde kortas ned till hälften. 


 

Efter promenaden kom syster 2  med familj och hälsade på oss :) Eller ska vi vara helt ärliga och säga hälsa på Melker ;) Den lilla charmören är poppis redan vid ung ålder ;) Eftermiddagen spenderades i Boden hos marcus syster där det bjöds på middag. Sen har Melle underhållt mig och Marcus med sin ljuva stämma i ngr timmar till han till slut slocknade. Längtar tills han med ord kan uttrycka vad som är fel, inte lätt att vara liten ibland =/


Av Johanna Ri - 24 september 2011 22:03

"En blomma i afrikas öken" är en helt otroligt gripande och inspirerande film som handlar om den berömda modellen Waris Dirie. 


Waris Dirie föddes i afrikas öknen där hon fick växa upp hårt sina första 13 år då hon blev botgift men lyckades fly genom att tag sig över hela öknen. Sedan fick hon hjälp att tag sig till london där hon blev en husa och hade ingen kontakt med omvärden tills hon tog sig ifrån det instängda huset. Hemlös och språklös trevar hon runt i london tills hon blir upptäckt av en fotograf och blev en av värdens framgångsrikaste modeller.
Rekommenderar verkligen att se hennes själv biografi "En blomma i afrikas öknen"
Hemsk men ändå en så otrolig berättelse! 
 
Av Johanna Ri - 24 september 2011 20:22

Har kikat på fönsterlampor till köksfönstret och hittade dessa på Rusta av alla ställen. Väldigt otippat. 


 


En tripp till storheden i morron då alltså :)

Av Johanna Ri - 24 september 2011 19:56

Har varit en fullspäckad dag från början till slut :) Men nu blir det soffmys resten av denna kväll. Syster Carola är på besök och vi har precis slagit på filmen desert flower samt plockat fram samtliga onyttigheter som vi kunde hitta i huset :)


Underbart lugn lördagkväll väntar och förhoppningsvis sovmorgon i morron. Syster har erbjudit sig att ta Melker så jag kanske antar det erbjudandet ;) 



Puss & kram på er   

Av Johanna Ri - 24 september 2011 00:59

Jag har fått ett ENORMT sockerberoende sen jag var gravid. Känner inte igen mig själv. Jag är totalt beroende av choklad, kanelbullar och choklad. Och äter detta nästintill varje dag! jag har tidigare inte varit speciellt förtjust i ngt av detta, men nu är det riktigt illa =/ Måste komma ifrån detta. jag har gått ner mer än vad jag gick upp under graviditeten så det är ju ett plus. Men fortsätter det såhär lär jag ju gå upp det dubbla =/


Vi har precis varit på en nattlig promenad med hundar och barnvagn så nu sover Melker gott för natten :) Nu ere natta kudde som gäller för mig oxå. Några sidor från denna hemska, men läsvärda bok innan jag slår igen mina blå. Hur kunde hon av Dana Fowley. 


 

Natti Natti

Av Johanna Ri - 23 september 2011 20:16

Har precis avnjutit en otroligt god och kryddstark kreolsk gryta som jag kockade ihop med mix megapol i bakgrunden samtidigt som jag sippade på ett glas vitt. Bättre start på denna fredag får man leta efter ;)


 


Nu blir det filmmys och ost å kex med kära familjen. I morgon kommer syster yster hit och underhåller mig fram till söndag :) ska bli så trevligt! 


Trevlig fredag everyone :)

Presentation


New life, New leaf.

Lev i nuet och använd backspegeln varsamt. Blicka framåt & ta vara på dina erfarenheter från det förflutna. Stanna upp när din hållplats är inom synhåll. Det kan komma att förändra ditt liv.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards